30 Eylül 2010 Perşembe

Vialle Lpi Sistemi Marş Problemi

Bu gün Vialle Lpi sistemi kullanımım esnasında karşılaştığım ve problem olduğu su götürür bir konuyu yazacağım. Problemi, oluş sebebini, kendi bulduğum çözümü ve hala tam açıklanmamış kısımları yazacağım.
Problem:
Soğuk haldeki motoru (mesela sabahları) ilk çalıştırma anında ilk marş sinir dikkat çekici biçimde uzun oluyor. Ve bu sorun aracı daha önce benzinde veya gazda kapatmış olmanıza bağlı bir durum değil. Kapatmadan önce benzine alıp bir süre o şekilde kullanmanız durumu değiştirmiyor. Ya 3 saniye kadar marş yapıyorsunuz ya da kısa bir ilk marşın ardından 2. marşı yapıyorsunuz ve araç çalışıyor.
Sebep:
Malumunuz Vialle Lpi sistemi sıvı haldeki lpg'yi depodan bir pompa ile basıncını daha da arttırarak regulatör üzerinden enjektörlere gönderiyor. Yani enjektörden salınmadan önce enjektör içindeki lpg'nin basıncı depodakinden bile fazla. Siz motoru kapattığınız zaman enjektör içerisinde bu yüksek basınçlı sıvının bulunması (ne kadar süre ile motorun çalıştırılmayacağı belli olmadığından) enjektörler için çok sağlık bir durum arz etmiyor. Buna çözüm olarak elektrik akımı kesildiği, yani motorun kapatıldığı zaman, enjektörler üzerlerinde bulunan bu yakıtı bir kaç çevrim boyunca silindirlere salmaya devam ediyorlar. Ama artık sistemde elektrik olmadığından bujiler ateşleme yapmıyor ve bu yakıt her ne kadar motor tamamen durana kadar silindirlerin hareketi sebebiyle tahliye ediliyor olsa bile bir miktar motor bloğu içerinde hapsoluyor. Siz ertesi gün aracını çalıştırmak için marşa bastığınızda bu lp'nin üzerine bir de benzin enjekte ediliyor (çünkü sistem ilk çalıştırmada benzin ile başlıyor). Bu durumda da motor fazla yakıttan dolayı boğuluyor ve marş almıyor. Marşı uzun tutarsanız ya da ikinci marş denemesinde bulunursanız bu yakıt yanmamış halde silindirlerden tahliye ediliyor ve motor normal olarak çalışmaya başlıyor.
Olay elektrik sisteminin kesilmesi halinde olduğundan dolayı sizin arabayı durdurmadan önce aracı benzinle çalışmaya almanızın bir kıymeti yok. Çünkü sistem tamemn kapatılana kadar bu yakıtın salınması hem lpg-benzin geçişi esnasında bir düzensizliğe sebep olabilir hem de tekrar lpg'ye geçmek istediğinizde sistemin kendini hazırlama süresi artar. Yani sistem hem konfor için hem de kendini hazır tutmak için bu işlemi motor çalışırken yapmıyor.
Buraya kadar yazdıklarım şahsıma yapılan açıklamalardı. Ben de aynen aktardım.

Kendi Çözümüm:
Bu açıklamalardan sonra ben de eğer bu doğru ise motor içerisindeki bu yanmamış gazı bir şekilde tahliye edersem sorunsuz bir ilk marş gerçekleşmesi lazım diye düşündüm. Ve şu çözümü denedim. Motoru durdurmadan önce hafifçe gaz vererek motor devrini yükseltip o esnada motoru stop ettim. Böylelikle motorun tamemn durması için geçen süre ve dolayısıyla da tam durma için gereken motorun kendi kendine dönüş, silindirlerin hareket mitrarı artacak ve içeriye enjektörlerden salınan gaz tahliye edilecekti. Ve tam hesapladığım gibi bu şekilde motoru kapattığımda kesinlikle bir marş problemi yaşamadım. Bir kaç deneme sonunda motor devrini stop ettirmeden önce 2500d/d düzeyine getirmemin yeterli olduğunu gördüm.
Bu işlem motor atmosferik olduğu için turbo araçlarada görülen problemlere sebep olmaz. Biliyorsunuz turbolu araçlarda motoru kapatmadan önce rolantide bir süre çalıştırmak tavise edilir ki turbo sistemi kendine gelsin .Sıcak halde motorda devir vermek de aynı şekilde motor için zararlı değildir. Yağlama meselesi de yine bir sorun değil çünkü yağlama işlemi motorun kendi kendisine gerçekleştirdiği bir işlem.
Bir çözüm de şu: motoru durdurduktan sonra bir defa daha çalıştırıp kapatın. O zaman da ertesi gün normal şekilde araç çalışacaktır.

Motora uzun süre marş vermek-2 defa marşa basmak, arasında bir tercihte ise uzun marştan yana tavır almanızı tavsiye ederim. Güğnümüz marş motorları için 3 saniye çok üzün bir süre değil. 2 defa marş motorunun çalıştırdığınızda marş motoru 2 defa statik bir yüke karşı hareket edecek (ki daha fazla akım çeker bu durumda) ve de marş motorunun dişlisi 2 defa ileri doğru hareket ederek volan dişlisi ile birbirine geçecektir.

Akla takılanlar:
İlginç şekilde Mitsubishi Lancer 1.5 araçlarda bu problem daha fazla görülüyor. Bu olayın başka motor tiplerinde görülme miktarı nedense çok az. Bunun için bir açıklama kendi adıma bulamadım diyebilirim. Akla motorun hacminin görece düşük olması ya da motorun sahip ateşleme mekanizması ile ilgili bir durum olması seçenekleri geliyor. Zira motorun ilk çalıştırma esnasında bile sahip olduğu rolanti devri gerçekten çok düşük. Şu an kullandığım 1.8 Litre motorlu araç (Lpg uygulaması yok), ilk çalıştırmada 1500 d/d civarında bir rolantiye sahipken 1.5 aracımda bu değer 1100 d/d'yı geçmiyordu. Bu durumda motorun ilk çalıştırmada marş motoru tordamıyla getirildiği devir seviyesi motorun boğulmasına bir engel teşkil etmiyor olabilir. Ya da aynı şekilde 1.5 hacmindeki bir motor diğerlerine göre daha hızlı bir şekilde duruyor olabilir.
Bu akla 1.5 araçtaki 4A91 Kodlu motorla 1.8 araçtaki 4B10 kodlu motorun farkını da getirmiyor değil. 4A91 motorunda mivec sistemi sadece emişte supaplarında varken, 4B10 motorunda egzost supaplarında da mevcut. Bu sistem daha bir çok araçta bulunduğuna göre buna bağlı bir fark da (eğer öen arz ediyorsa) sebeplerden birisi olabilir.

Bu sorunun kesinlikle enjektörlere ve kalibrasyon yazlımına bağlı olmadığını ise rahatlıkla söylebilirim. Zira 3 defa enjektör değiştirdim sonuç değişmedi. Ve ayrıca Hollanda'da Türkiye'ye gelen Vialle mühendisleri aracım üzerinde özel olarak (sadece kalibrasyon yazılımı için) çalıştılar ama durum yine değişmedi. Benim kannatim bu sistemin çalışma prensibi ile motor arasındaki uyumla alakalı bir durum ve aslında tam anlamıyla bir sorun olarak algılanamaz. Sonuçta marş süresi dışında hiç bir sıkıntıya sebep vermiyor.
Enjektör veya kalibrasyon yazılımı dığında yazılımsal bir müdahale ile bu sorunun çözüleceği görüşündeyim. Ama bu nasıl olur emin değilim.

3 yorum:

  1. Seat 2010 1,4 TSI aracıma da ben taktırmayı düşünüyordum dediğiniz bu sorunlarlar benimde karşılaşma ihtimalim var mı 3000 TL para verip sorun mu yaşayacağız kötü bir durum doğrusu. Şu anda aracımı satıp Renault elektrikli aracınımı beklesem yada Viella mı taktırsam ikilemde kaldım doğrusu.

    YanıtlaSil
  2. sizin aracınızda bu tip bir problem olmaz. ilk olarak sizin aracınıza takılacak olan sistem tsi motorlar için olan bir sistem. iddia edilan odur ki "benzin enjektörleri değiştirilmeden kullanılacak araçlar ilk marştan itibaren gazda çalışabilecek". ama daha deneyen duymadım. ayrıca sistem değişip lpi den lpdi'ye geçti artık normal araçlarda da onlarda da bu sıkıntı kaktı.

    YanıtlaSil
  3. Selamlar 1,5 impreza 2008 model satın almayı düşünüyorum vialle lpi taktırmayı düşünüyorum.bu konuda anladığım kadarıyla sorun olmadığını düşünüyorum.sizinde fikrinizi almak isterim.
    Saygılar
    yakup

    YanıtlaSil